E-merge communicatie workshop
Vandaag bij een E-merge bijeenkomst over communicatie geweest. Het doel van deze bijeenkomst was om de communicatie en dissiminatie van de E-merge projecten te verbeteren. De bijeenkomst is georganiseerd door het E-merge projectteam Communicatie (nu met eigen blog) en de dag werd geleid door Aletta Smits (vroeger werkzaam voor het ICLON, tegenwoordig actief voor De Loef).
Elevator Pitch
Één van de activiteiten was het bedenken en opzetten van een elevator pitch. Dit is een kort en krachtig gesprek om iemand te overtuigen of iets mee te geven. De term komt uit Amerika, waar je de baas tegenkomt in de lift en hem in 30 seconden jouw boodschap moet overbrengen, voordat hij weer uit de lift stapt.
Ik heb dit voor het Lorenet-project gedaan en dit is nog best lastig om dit te duiden zonder technische termen te gebruiken. De volgende tekst heb ik geschreven en uitgesproken:
Als docent gebruik je steeds meer digitaal materiaal in je onderwijs. Waarschijnlijk maak je nu het meeste materiaal zelf, terwijl een collega in hetzelfde gebouw of een collega op een andere universiteit hetzelfde onderwerp behandeld. Zou het niet makkelijk zijn als je eenvoudig dit materiaal kan vinden en kan gebruiken in je eigen onderwijs. Dit is wat het E-merge Lorenet-project realiseert: een website voor het ontsluiten van digitale materiaal die je eenvoudig kan opnemen in je eigen cursus.
Deze elevator pitches zijn ook opgenomen op video en binnenkort kan je de resultaten bekijken op de E-merge website. Ik ben benieuwd hoe dit overkomt.
E-merge website
Om de communicatie en dissiminatie te verbeteren is de E-merge website anders gestructureerd. Dit is nog niet klaar, maar je kan de eerste vormen hiervan al zien. Er zijn nu nog wel wat lege pagina's, deze moeten de komende tijd gevuld worden door de verschillende projecten. Een van de zaken die naar voren kwamen waren de lange en onduidelijke titels van projecten en de veel gebruikte projectcodes. Opvallend hierbij is dat het voornamelijk de onderwijskundige projecten zijn die van die lange titels hebben.
Zelf teksten schrijven
Voor in de nieuwsbrief en op de website is het ook belangrijk dat er goede teksten staan. Belangrijk hierbij is dat ze kort zijn, voor de nieuwsbrief bijvoorbeeld maar 50 woorden en dat is nog behoorlijk lastig. Dit is het resultaat voor het building blocks project:
Alle E-merge instellingen gebruiken Blackboard. Blackboard mist bepaalde functionaliteiten, dit is aan te vullen met building blocks. Dit zijn eenvoudig te installeren uitbreidingen. De instellingen weten niet van elkaar welke building blocks er beschikbaar zijn. Met dit project wordt dit in kaart gebracht door het opzetten van een community.
Lees verder
Dit zijn totaal 49 woorden! In de komende E-merge nieuwsbrief kan je de tekst onder de lees verder lezen of kijk op de website.
Al met al was dit een interessante dag en zeker erg leerzaam.
3 comments
Comment from: Rino Zandee [Visitor]
Comment from: Willem van Valkenburg [Visitor]
Comment from: Rino Zandee [Visitor]
Form is loading...